? ??????????????Love Love Love? ????? ?? ???Rating: 4.7 (93 Ratings)??205 Grabs Today. 62127 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????12?? ?????Rorschach Reality? ????? ?? ???Rating: 4.2 (22 Ratings)??152 Grabs Today. 24678 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, November 25, 2008

Panduan Untuk Dikongsi

Petikan Majalah Nur Disember 2008

Tip Hiasan Di Rumah Sempit


Rumah sempit masalah biasa di kalangan kita. Rumah ‘sekangkang kera’ tempat kita berkumpul sekeluarga, tempat menonton, tempat berehat, mungkin tempat membaca atau menyiapkan kerja malah mungkin merangkap ruang makan.

Kehadiran banyak peralatan ataupun perabot menjadikan rumah yang sedia sempit semakin kecil. Di dapur kadangkala (malah selalu) berlaga punggung bila semua orang mahu bersempit-sempit di sana.

Justeru bagaimana kita menjadikan ruang sempit tampak luas. Kita kongsi bersama tips2 berikut:

Pasang aksesori dengan jumlah ganjil. Ia lebih memikat dan sedap dipandang mata berbanding jumlah genap.

Sesuaikan dekorasi dengan gaya hidup anda. Jika sering berpindah, pilih perabot yang neutral kerana itu boleh disesuaikan dengan apa jenis dekorasi. Jika ada anak kecil, pilih carpet yang mudah dibersihkan dan cepat menyamar kekotoran.

Pasang gambar atau lukisan sama tinggi dengan mata. Ini akan menyerasikan dengan perabot. (tapi tidak sesuai pada mereka yang rendah renek hehehe).Kertas dinding yang sesuai dengan rumah. Yang bertekstur cerah,simple dan corak kecil untuk rumah kecil. Sila elakkan corak yang terlalu padat dan sesak serta bersaiz besar.

Manfaatkan cat untuk meminimumkan kekurangan dan menonjolkan kelebihan ruang.Contoh cat cerah akan jadikan ruang lebih besar dan cat gelap akan membuatkan ruang terasa nyaman (cozy)

Foto-foto ruang sebagai garis panduan. Gunakan yang mudah untuk menterjemahkan ruang yang anda sukai. Dari situ anda dapat lihat kesesuaian warna, reka bentuk. Lebih mudah mewujudkan gaya dengan cara itu.

1 comments:

Jankaulu said...

tips nak hias rumah semi d yg kecil ada tak? he he he