BURNOUT - Halangan Ke Puncak Jaya
Pernahkah kita terasa seperti terlalu letih berkerja, susah bangun pagi, malah mungkin asyik lupa perkara rutin dan kerap rasa murung? Ada ketikanya malas hendak berbuat apa2, terbayangkan wajah pejabat pun rasa lemah semangat dan tidak bermaya?
Tekanan kerja diumpamakan penyakit kronik yang disebabkan oleh keadaan tempat kerja yang memberikan kesan negatif kepada prestasi kerja dan hidup individu. Tekanan berlebihan malah melampau di tempat kerja akan membawa kepada keletihan bekerja (burnout). Ada burnout yg digelar sindrom tanggungjawab kronik apabila dialami oleh seseorg yg terlalu letih dengan beban kerja yang melampau.Hal ini kerap berlaku kepada individu yg terlalu kuat bekerja (workaholic), yang mungkin akan letih fizikal, emosi dan psikologi.
Beban Kerja
Kita mungkin berada dalam keadaan burnout jika:
1. Sukar menyatakan tidak kepada beban kerja, komitmen atau tanggungjawab tambahan (jd utk elak ni, agak2 rasa tertekan berlajarlah katakan 'tidak' )
2. Berada dlm situasi tegang dan telah berdepan dengannya dalam jangka masa panjang. (Bawak2 berbagi tugas, biar tension sesama...)
3. Cuba melakukan terlalu banyak kerja yg tidak mungkin tercapai. (berkadar diri hendaknya...)
4. Tiada sokongan emosi, sosial dan bantuan untuk jangkamasa panjang. (help help help...)
5. Rasa hilang tenaga untuk bangun pagi untuk ke tempat kerja (kena cari 'pandangan indah' kat opis ni..hehehhe)
Selain itu, seseorg jga mungkin berdepan masalah psikologi tetapi yg paling kerap adalah kemurungan yg boleh dikenal pasti dengan simptom menangis tanpa sebab, bimbang, susah hati, gangguan tidur, kurang/ tiada selera makan, tiada motivasi melakukan apa saja, hilang minat melakukan aktiviti lazim, lupa atau kurang konsentrasi malah lebih parah lagi rasa diri tak berguna.
Kesan
Antara kesan akan di alami
1. Kesan psikologi - kurang memberi tumpuan, rasa rendah diri, murung, kerap merokok dan mungkin membawa kepada masalah alkohol.
2. Kesan fizikal - terdedah kepada risiko penyakit selsema, sakit kepala, sakit kulit, pernafasan, hilang selera makan dan sukar tidur.
3. Kesan terhadap keluarga - terjejas keharmonian keluarga, pembangunan anak2 terganggu.
4. Kesan sosial - pekerja bermasalah dengan rakan sekerja, ketua atau majikan.
Penyelesaian Masalah
Semua masalah boleh diselesaikan secara berstuktur atau pendekatan kemanusiaan. Majikan dan pekerja harus saling bekerjasama dalam menyesaikan masalah ini. Antaranya:
1. Pengurusan dan organisasi lebih hormati dan hargai pekerja. Tp pekerja pun kenalah buat kerjanya kan..
2. Mendengar keluhan dan luahan masalah pekerja. (Jgn dengar je tp tak bertindak. xder maknanya kan....)
3. Sediakan ruang atau saluran untuk pekerja suarakan pendapat, pandangan dan masalah kepada organisasi. Jgn abaikan atau ambil sambil lewa pandangan yang diberi.
4. Prihatin terhadap pekerja dengan memberi keyakinan dalam peningkatan harga diri dlm usaha membangunkan organisasi.
5. Sistem kaunseling, mentor mentee. Berbincang bersama rakan sekerja mgkn lebih dikehendaki (keadaan lebih selesa) oleh pekerja berbanding jika bertemu dengan kaunselor.
6. Peranan rakan sekerja yg berfikiran positif. Bukan nk mengapi2kan rakan bila bermasalah. Cuba selesaikan masalah kawan ke arah kebaikan.
7. Individu itu sendiri harus mengakui kemampuan diri sendiri, tidak memaksa diri melakukan sesuatu yg diluar keupayaan.Bagi yg muslim,langkah pengukuhan mental termasuklah melakukan muhasabah diri, solat, ,membaca al-Quran dan berdoa.
** Burnat-petikan dr mjlh Nur (July 2008). Kita mgkn hadapinya. Jd nk kongsi sesama la ni..
*Jd kawallah diri semampu mungkin..kita tentu taknak dihinggap burnout, apatah lg nak jd macam kat bawah ni.....(biarpun itu adalah expressi tension yg nk ditunjukkan...)
Thursday, July 3, 2008
Burnout
Posted by Eja at 10:11:00 AM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment