? ??????????????Love Love Love? ????? ?? ???Rating: 4.7 (93 Ratings)??205 Grabs Today. 62127 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????12?? ?????Rorschach Reality? ????? ?? ???Rating: 4.2 (22 Ratings)??152 Grabs Today. 24678 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, July 1, 2008

LiDaH YaNg DeRhAkA

Kerana Pulut, Santan Binasa.. Kerana Mulut, Badan Binasa....

Pepatah ini sudah sebati dalam kehidupan kita semua. Tp sejauh mana kita mengambil iktibar daripada pesanan ini. Apabila bercakap, mulut kita selalu tiada 'insurans', kita bercakap apa saja malah selalu perkara yang tidak sepatutunya diperkatakan.

Kadang2 kita merepek merapu perkara yang tidak berfaedah, semata-mata kita memang suka bercakap. Kita mungkin dikategorikan sebagai golongan extrovert, tetapi itu bukan bermakna kita punya 'lesen' untuk berkata apa saja.Banyak bercakap tidak bermakna kita peramah dan senang dibawa bergaul, tapi sikap over tu mungkin menyebabkan orang 'berbulu' dengan kita. Di pejabat cuba pandang di sekeliling kita. Kadangkala kita banyak bercakap dari bekerja, di kafe makan sekejap tp berbual lebih banyak (walaupun kita nak kata itu sebagai masa kita beramah mesra dan mengeratkan siratulrahim sesama rakan sekerja) dan di rumah kadangkala kita membebel kepada pasangan mahupun anak2 tanpa rasa letih.Apabila banyak membebel, mungkin banyak perkara tidak molek akan terkeluar atau sengaja dikeluarkan.Itulah padahnya kalau banyak bercakap tanpa terkawal!

Memang tidak mudah mengawal lidah.Sama sukarnya mengawal lidah atau mulut untuk berkata perkara yang berfaedah. Disebabkan inilah ada ulama menyifatkan lidah sebagai anggota badan yang paling derhaka kepada manusia jika tidak dikawal.Maka dengan inilah juga Islam menganjurkan agar kita lebih baik mendiamkan diri selaras dengan firman Allah bermaksud '"Sesiapa yang diam, nescaya dia terlepas (daripada bahaya)"(Riwayat Tarmizi daripada Abdullah bin Umar).

Dua perbuatan sia2 yang selalu dilakukan oleh mulut(lidah) adalah bercakap perkara yang tidak perlu (suka buang masa) dan cakap berlebihan.Bila kita banyak bercakap, tidak mustahil perkara yang tidak berkaitan, tidak penting seperti bergosip,bercakap kasar, mencarut malah mengumpat akan terkeluar.Perkara ini bukan saja membuang masa dan berdoasa, malah mungkin 'membuang kawan'.

Ibnu Abbas berkata, " Ada 5 perkara yang lebih aku sukai lebih daripada kuda yang sudah siap untuk ditunggangi":
1. Jangan engkau berkata2 perkara yang tidak penting.Perbuatan itu adalah keterlaluan, dan engkau tidak aman daripada dosa.Jgn berkata perkara tidak penting bg engkau sebelum engkau mendapat tempat yang sesuai untuk mengucapkan kata2 itu.Ini kerana orang yg berkata sesuatu yng penting tidak pada tempatnya , dia akan mendapat susah.
2.Jangan bertengkar dengan org yg lemah dan bodoh. Ini kerana org yg lemah itu akan marah dalam hatinya dan org yg bodoh akan menyakiti engkau dengan lidahnya.
3.Sebut nama temanmu apabila dia jauh dari engkau dengan kata2 yg engkau tahu akan gembirakannya.
4. Bergaul dengan sahabat dengan engkau tahu akan menyukakan dia.
5. Lakukan perbuatan yang memang diketahui akan dibalas dengan kebaikan.

Jadi tepuk dada tanya hati dan fikiran. Apa yang kita pilih untuk diri kita. Bercakap berpada-pada, biar bertempat biarlah tepat pada orangnya dan pada masanya. Jangan disebabkan mulut bukan saja badan binasa, siratulrahim retak menunggu masa, pinggan mangkuk, periuk belanga bakal hancur juga!
Jgn kerana mulut hati menangis, jgn kerana mulut hati terguris...

**Tak boleh salahkan org byk cakap je akan berdosa dan binasa, org yg diam tp dlm hati berkata2 juga bahaya!!! hehehehhee...

*Tajuk di atas adalah petikan (topik) dr majalah Nur (Jun 2008)- ada pengurangan dan penambahan serba sedikit.Hanya untuk berkongsi demi kebaikan bersama...

0 comments: