? ??????????????Love Love Love? ????? ?? ???Rating: 4.7 (93 Ratings)??205 Grabs Today. 62127 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????12?? ?????Rorschach Reality? ????? ?? ???Rating: 4.2 (22 Ratings)??152 Grabs Today. 24678 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, July 16, 2008

Perkahwinan Di FELDA

Majlis Perkahwinan Di FELDA (Era 80-an....)
Part 1

Pengenalan
Keluargaku (ms tu sy takde lg) berpindah masuk ke Felda Bukit Goh, Kuantan Pahang pada tahun 1969. Sekarang dah panggil Kampung Bkt Goh.Dengan membawa bersama2 5 orang anak, maka keluarga merupakan keluarga yg agak besar berbanding jiran2 lain yg punya plg ramai 2 anak ketika itu.Bapaku asal dari Penang manakala ibuku dari Kedah...Kami dtg ke Felda bersama2 lain2 keluarga dr negeri dibahgian utara.

Memandangkan kami dtg dr jauh, maka utk saling menjaga antara satu sama lain, maka ditubuhkan persatuan org2 Penang.Diaorg panggil 'syarikat'.Tak pasti pulak bg jiran2 dr negeri lain ada ke tak persatuan ni.Pertubuhan ini disentuh sbb ada kaitan dengan majlis ini nanti.Setiap bulan ahli2 (ayahku merangkap ahli yg aktif je..hehhehhee) akan membayar sejumlah caruman utk kegunaan aktiviti persatuan.

Majlis Perkahwinan
Majlis perkahwinan kakakku yg ke-3 akan kuceritakan di sini.Mjls ini diadakan pada tahun 1989.Bkn taknak cerita perihal majlis 2 kakakku dan seorg abangku yg terdahulu tp mungkin ketika itu aku masih kecil dan tak berapa ingat keadaan mjls tu.Kak Nor (kakak ke-3) berkahwin ketika usia 23 thn(kalau tak silap) dengan pemuda sekampung.Maka boleh dikatakan rakan kakakku, rakan abg iparku jua.

Sebulan sebelum...
Persiapan hebat bermula.Kad mula ditempah, lembu mula dicari (dan dibeli...sape nak bg saje wey...), rumah mula ditacap seindah mungkin.Dulu kad dari kertas nipis warna-warni tu.Fotostat je. Tempah kat kedai cina kat Kuantan.Tp rasa dah cukup best dah. Pastu blk rumah potong2kan dan staple.Kad ni 2 mggu lg majlis baru edar.Masa ni juga ahli2 persatuan terutama pengerusi mesti dah tau dah.Malah masa nak cari tarikh mjls tu dah tanya org kg kot2 ada bertembung hari mjls (mjls hari yg sama). Tak best la kan kalau byk mjls dalam sehari...

2 minggu sebelum...
Memandang kaum kerabat kedua2 ibu bapaku jauh di utara, keperluan kakitanagn utk membantu sepanjang mjls amat bergantung kepada jiran2.Dengan adanya persatuan org Penang ini maka secara rasminya, seluruh org Penang yg msk persatuan kat Bkt Goh akan dtg tolong. Ala2 wajib gitu...

Mesyuarat diadakan utk menentukan perjalanan mjls dan penentuan siapa akan menjlnkn tugas2 nanti.Bila pasang khemah, sape masak, basuh pinggan,angkat hidang, jaga penanggah, jaga tetamu dan sebagainya.Biasanya mesyuarat dibuat selepas isyak.Mesyuarat akan diketuai oleh seorg yg plg berusia di situ (ahli persatuan Penang) sebagai jurucakap.Mjls ini akan disertai oleh ahli2 blok,jiran terdekat dan ahli2 persatuan.Masa ni juga sumbangan dr persatuan berbentuk kewangan akan diberikan (sejumlah wang yg dipersetujui oleh semua ahli di awal penubuhan).Makanan akan disediakan serba sedikit...(walaupun kdg2 cm kenduri kecil2an gak...)

Seminggu sebelum...
Memandangkan keluarga bersetuju membuat mjls nikah lebih awal, maka persiapan bermula lebih awal. Mjls nikah diadakan seminggu sebelum mjls perkahwinan(Lupa pulak kenapa jarak masa begitu lama).Mjls dimulakan dengan mjls khatam al-Quran dan marhaban petangnya dan mjls nikah malamnya.Persiapan dibuat bersama2 jiran terdekat.Semasa mjls nikah, seekor kambing menjadi lauk santapan dan disertai beberapa menu yg lain.

Masa ni kayu api pun dah terkumpul.Kad sudah diedar.Barang2 masakan dah mula dihantar oleh jiran2. Di Felda pada ms tu menjadi kebiasaan setiap jiran terdekat dan ahli persatuan (wajib) akan bg 10kg beras/gula atau telur (biasa 2 sarang).Yang hantar kuih baulu atau kuih karas pun ada...(utk makan masa buat persiapan).Ayah sy akan merekod siapa dan apa yg dihantar (serta kuantiti brg) dlm buku (3x5).Ini bertujuan bila mereka pula kenduri kami pula akan membalas apa yg diberi oleh mereka.Org memberi kita merasa. org berbudi kita berbahasa.....

Bunga telur telah dibuat.Masa tu bunga telur buat sendiri.Bekas telur daripada dawai yg dililit dengan plastik bewarna-warni dan dibentuk seperti bakul.Kemudian kat atas tu diletak kuntuman bunga.Bunga manggar juga dibuat sendiri beramai2.Kertas warna-warni dililit pada lidi.Bunga koset juga dibuat utk diberikan kepada pembantu2 yg bertugas dimjls nanti.Alaa bunga kecil2,letak pin dan letak duit RM10/RM5/Rm2 lipat cm kipas kt belakang bunga tu...Sebagai penghargaan atas bantuan mereka yg membantu.Bekas telur kalau tak cukup bunga telur tu stanby je plastik telur warna-warni berkilat2 dan bercorak (ada jual masa tu), tak pun kertas tisu (mmg dah beli utk lap tangan nanti)

Bilik tidur dah berhias.Perabot siap beli.Jambangan bunga dibuat sendiri oleh kakakku.Pakai kertas bunga yg ada ton kuning depannya dan belakang oren.Dibuat kelopak2 dan dicantum jd bunga,untuk hiasan katil dan almari solek.Dinding masa tu siap balut dengan kertas myk (ntah nape tak cat jer...).

3 hari sebelum...
Pesta menumbuk kerisik akan diadakan.Peserta tentu jiran2 terdekat. Biasanya kelapa akan dikupas lebih awal oleh tuan rumah (kelapa ambil kat kebun sendiri).Ada yg mesin kelapa, ada yg duk goreng kelapa dan ada yg tumbuk kelapa grg tu.Ni buat kat luar rumah.Manakala dalam rumah ada yg duk buat kuih kapal terbang atau kerepek pisang (kudapan pd hari tu dan hari berikutnya...).Sebahagian lg akan buat makanan utk menjamu jiran2 yg duk wat kerja tu.Mihun grg contohnya.Makan baulu dan kuih karas yg dibagi sebelumnya time macam ni lah... Air kopi O dan tea O mmg takleh tinggal punya....

2 hari sebelum...
Selepas asar biasanya org2 lelaki akan dtg utk pasang khemah tempat mkn dan tempat msk serta buat penanggah utk letak lauk di masak.Dulu khemah jenis kanvas 4 penjuru tu.Pacak tiang tengah. Yg lain pakat tarik khemah ramai2.Sekali lg mcm pesta.Seronok.Meriah! Lembu yg diikat kat pokok kelapa je rasa seram sejuk....tak seronok lgsg....

Bersambung......

1 comments:

Jankaulu said...

bagus, sebagai satu rakaman sejarah budaya. bagaimana majlis itu dibuat dan disosialisasikan...